نوروز خونین سنندج، چرایی بحران(5)

تحلیل دیدگاه فارسی

پيام علامه احمد مفتي زاده رهبر مذهبي كردستان: فريب نيرنگهاي سرسپردگان رژيم سابق را نخوريد.

علامه احمد مفتي زاده از رهبران طراز اول كردستان طي پيامي به مردم هشدار داد كه فريب نيرنگهاي گوناگون دشمن را نخوريد. در قسمت‏هايي از اين پيام آمده است: موقعيت انقلابي ما در مقايسه با شرايط پيشرفت تدريجي انقلاب زودرس بود و لذا اگر نيروهاي نظامي و انتظامي خيلي زود اعلام همبستگي با ملت كردندو دست خود را با جنگ داخلي طولاني نيالودند. در برابر مزدوران رژيم رژيم سابق اينجا و آنجا هستند كه چون حيات خود را رو به نابودي مي‏بينند با وسائل و عناوين مختلف مي‏خواهند دردسر براي مردم ايجاد كنند و اذهان را از مسير واقعي انقلاب منحرف سازند. يكي از اين افراد مزدور شخص سرشناسي بنام شيخ‏هادي‏هاشمي است كه اسناد بدست آمده از ساواك سنندج نشان مي‏دهد وي پولهاي كلاني براي لشكر كشي به شهرها و روستاهاي كردستان جهت سركوبي انقلاب از ساواك گرفته است. اين شخص سه بار به بخش كامياران و يكبار با افراد مزدورش به پاوه حمله كرد و اخيراً نيز كشتار فجيع قروه را بوجود آوردكه در توجيه آن اختلاف مذهبي را پيش كشيده است درحاليكه اين ادعا ياوه اي بيش نيست و دژ جنگي او توسط مبارزين قروه فتح شد و اكنون كه متواري است و با نوشتن نامه به شهرها و روستاهاي استان كردستان استمداد مي‏كند كه چون او سني است اهل تشيع به او حمله كرده‏اند! هموطنان آگاه باشيد و فريب نيرنگهاي گوناگون دشمن را نخوريد. علامه احمد مفتي زاده در پيام خود ضمن اشاره به وقايع اخير كردستان بار ديگر تاكيد كرد كه مردم كردستان همراه برادران اهل تشيع خود در پيروزي انقلاب شكوهمند ايران جان بر كف تلاش خواهند كرد. (كيهان1/12/1357)

علامه احمد مفتي زاده: گويش‏هاي محلي رسميت مي‏يابد

سنندج – زبان كردي و ديگر گويش‏هاي ريشه دار ملتهاي مسلمان ايران كه قبلاً لهجه توصيف مي‏شدند همانند زبان فارسي رسميت خواهند يافت و از اين پس مي‏توان در مدارس و مراجع رسمي محلي با آن تكلم كرد و نوشت. اين مطلب را علامه احمد مفتي زاده، رهبر مذهبي سنندج و سرپرست شوراي انقلاب اين شهر در گفتگوئي با خبرنگار كيهان اعلام كرد.وي افزود: بر اساس توافقهائي كه با امام خميني به عمل آمده است، تمام ملتهاي مسلمان ايراني آزاد خواهند بود كه ويژگيهاي قوي خود را احيا كنند. لباس محلي بپوشند و يا به زبان مادري تكلم كنند. وي همچنين گفت:مقدمان اوليه نشر و چاپ كتابهاي درسي و مطبوعات به زبان كردي فراهم شده است و چنانچه دربرنامه تنظيمي اشكالي پيش نيايد در سال جاري و بطور قطع از سال آينده تدريس زبان كردي در مدارس آغاز خواهد شد و اين برنامه در سطح دانشگاه هم اجرا مي‏شود. مفتي زاده اضافه كرد: از نظر آشنا كردن معلمان با چگونگي تدريس زبان كردي پيش بيني لازم به عمل آمده است و 200 نفر ديپلمه از ماهها قبل آموزش‏هاي لازم را ديده‏اند تا معلمان مدارس را توجيه كنند. مفتي زاده همچنين در يك مصاحبه راديويي كه از فرستنده سنندج پخش شد مسايل ياد شده را بار ديگر تائيد كرد.(كيهان7/12/1357)

علامه احمد مفتي زاده رهبر مذهبي سنندج: از حق خود مختاري كردها صرفنظر نمي‏كنيم.

از امام خميني، براي جلال طالباني تقاضاي ملاقات كردم.

خود مختاري كردها، مرزهاي جغرافيايي را تغيير نمي‏دهد.

كردها به برنامه تلويزيوني دو شب قبل كه در آن دو تن به عنوان نمايندگان كردها معرفي و با آنها مصاحبه شد اعتراض كردند.كردها شركت كنندگان در اين برنامه را نمايندگان خود نمي‏دانند به عقيده‏اين هموطنان كه به اخبار صدا و سينماي انقلاب تلفني اعلام داشته‏اند علامه احمد مفتي زاده نماينده واقعي مردم كردستان است گرچه مصاحبه اي كه چندي قبل با ايشان انجام شده بود و به علت كثرت مطالب و چاپ آن به تعويق افتاده بود روز گذشته در كيهان چاپ شد، اما به لحاظ اهميت موضوع، كيهان با استفاده از يك فرصت كوتاه توانست با ايشان گفت وگوي ديگر درباره مسايل خاص اين منطقه داشته باشد كه آن را مي‏خوانيد:

ـ در پي پيروزي ملت ايران بر استبداد، در كردستان مسئله يا مسائلي پيش آمده است. لطفاًً بگوييد اين مسائل چه هستند؟

خود مختاري، حق طبيعي

كردستان خواستار ابتدايي ترين حق انساني خود شده است. در ايران تنها زبان فارسي، زبان رسمي است. اما غير از مردم “فارس زبان” مردم ديگريي هم در ايران هستند، از جمله مردم كرد. مجموعه ي اين ملتها با زبانها و فرهنگ‏هاي مختلف، ملت بزرگ ايران را تشكيل مي‏دهد. در نظام استبداد شاهنشاهي مردم غير از “زبان فارسي” از حق طبيعي و اسلاميشان كه زبان و فرهنگ و خودشان بود محروم بودند و اكنون در اين بامداد آزادي، كردستان حق طبيعي و خداداديش را مي‏خواهد

-براي اين خودمختاري حدود هم تعيين مي‎كنيد؟

ـ ركن اساسي خود مختاري، آزادي فرهنگي و بخصوص آزادي زبان است. اما متناسب با نوع حكومت در اسلام مي‏توان خودمختاري را شامل بسياري از مسايل انساني ديگر دانست و از جمله جز در سياست بين المللي تمام اجزاي يك مملكت اسلامي مي‏توانند از تمام جهات در امور داخلي اختيار داشته باشند.

-طرح خواست‏ها به صورت مرحله اي، عملي تر است يا نه؟

-پياده شدن درخواست‏ها مسلماً مرحله به مرحله خواهد بود. ولي قبول آن و اقرار به حق كردن نبايد مرحله اي باشد. بايد قاطع باشد.بنا به توافق‏هايي كه اول همين سال كه هنوز امام خميني در نجف بودند، و بعد كه به ايران آمدند و من خدمتشان رسيدم، انجام شد،، مسئوولان مدرسه سنندج را دعوت كردم و اعلام كردم كه از اين پس در سرتاسر كردستان، زبان رسمي اول، زبان كردي است و زبان فارسي به عنوان زبان واحد تمام ملت ايران هميشه در كنار زبان كردي خواهد بود و آن را تغذيه مي‏كند.

موضع طالباني

-براي اين رفورم فرهنگي آمادگي هم داريد؟

ـ وقتي كه در نظام سابق نوشتن و نيز چاپ كتاب از جرمهاي بزرگ سياسي به حساب مي‏آمد، جواب شما مسلماً منفي است.

-بنابراين مشكل بزرگي در راه خواست شما وجود دارد؟

ـ اجراي اين هم مرحله به مرحله خواهد بود. مهم اين است كه تا چه حد شرايط مساعد باشد و انقلاب بتواند خواست‏هاي ملت ما را تأمين كند.

– نقش و موضع “طالباني” در اين قضيه چيست؟

ـ طالباني هم يكي از رهبران سياسي حركت ملي كردستان عراق است و منعكس كننده خواست آنها، حتماً اطلاع داريد كه حدود يك قرن است كه كردها در عراق، ايران و تركيه براي بدست آوردن حقوق ملي و فرهنگي خود مبارزه مي‏كنند. در عراق اين جريان شديدتر و تقريباً مستمر و متوالي بوده است. و مردم اخيراً براي استرداد حقوق خود راهشان را با جلال طالباني پيش گرفته‏اند.

-وضع در تركيه در چه مرحله اي است؟

ـ در تركيه حركتي و قوي و مستمر آنچنان كه در عراق هست وجود ندارد و نيز آن آزادي حركتي كه در ايران به واسطه انقلاب اسلامي پيش آمده در آن جا نيست. بدين سبب خواسته‏ها هنوز به طور غير منظم و با صداي غير رسا اعلام مي‏شود.

-خودمختاري كردستان ايران با توجه به اينكه كردها در كشور تركيه و عراق و ايران ساكن و پراكنده‏اند، مقدمه ايجادمرزهاي تازه كشوري نخواهد شد و دولت ايران نبايد نگران اين پيش آمد باشد؟

ـ در ديدار قبليم با امام خميني، درباره مسأله كردها و جلال طالباني با ايشان مذاكره كردم و خدمت ايشان عرض كردم مي‏توانند جلال طالباني را به حضور بپذيرند و او را اميدوار كنند كه ايران مسلمان آزاد مي‏تواند پشتوانه اي براي تمام مستضعفين دنيا باشد. از جمله ملت مستضعف كرد كه از حقوق ملي و فرهنگي خود محروم مانده است و اين به معناي عوض شدن مرزهاي جغرافيايي نيست. نه، ايران هميشه ايران است اما مي‏تواند به دفاع از مسلمانان فيليپين قيام كند. يا به دفاع از مسلمانان فلسطين و اريتره. و همين طور به دفاع از مستضعفين آمريكاي لاتين و آفريقا.

خودمختاري سياسي

– الگو و نمونه اي براي خود بيان نوع خودمختاري كه طالب آن هستيد مي‏شناسيد؟

ـ آمريكا از نظر بسياري از مسايل ياجماهير متحد شوروي و يا چكسلواكيا كه دو ملت چك و اسلاو در آنجا هر كدام داراي خودمختاري كامل هستند. و به هيچ جاي مملكت و به هيچ جاي استقلال آنها هم صدمه نمي‏خورد.

-ملت‏ها و ايالت‏هاي خودمختار عموماً از نظر اقتصادي خودكفا هستند. يعني استقلال اداري و فرهنگي آن‏ها بر استقلال اقتصادي شان استوار است. كردستان چنين توانايي‏هايي دارد؟

ـ دو جواب به شما مي‏دهم. اول: همانطور كه به روزنامه نگاران خارجي و نماينده لوموند گفتم در گذشته ثروت‏هاي مملكت عموماً به تاراج رفته است. اگر آنچه از كردستان يا هر ناحيه ديگر به دست مي‏آمد خرج عمران و پيشرفت آن مناطق مي‏شد، هركدام از اين مناطق مي‏توانستند از نظر اقتصادي خودكفا باشند. با توجه به اين واقعيت الان اگر بخواهيم خودمختاري را شامل وضع اقتصادي هم بكنيم، ستم كرده‏ايم.. جواب دوم: به مقتضاي نص قرآني:”و خلق لكم ما في الارض جميعاً” تمام آنچه در زمين هست براي تمام انسان‏ها آفريده شده. درگوشه اي از كره زمين اگر حكومتي اسلامي و فراگير بوجود نيايد، هر ثروتي كه به دست مي‎آيد براي تمام بشريت خواهد بود.ملت‏هاي كوچك كه تحت عنوان ملت ايران در يك نقشه جغرافيايي جمع هستند حداقل تطبيق اين حكم قرآني هستند. كه هر ثروتي از اين مملكت به دست مي‏آيد بايد براي تمام ملت ايران خرج شود.

-اگر در زمينه خودمختاري، خواست شما قبول نشود؟…

ـ تمام ملت ايران يكپارچه و هماهنگ در اين مبارزات طولاني شركت داشتند به اميد ايجاد يك حكومت اسلامي بودند و مسلمانان از جمله كردها اطمينان داشتند كه در حكومت اسلامي‏خواسته‏هايشان تأمين مي‏شود.لذا بعيد به نظر مي‏رسد كه اين حكومت در برابر مردم مسلمان بي تفاوت بماند و موضعي نامشروع بگيرد. اگر اين فرض بعيد تحقق يابد، بي ترديد هيچ ملتي حق ندارد از حقش صرفنظر كند، زيرا در منطق اسلام مظلومي كه تن به ستم مي‏دهد منفورتر از ستمگر است.(كيهان8/12/1357)

امور داخلي بايد به دست مردم كردستان داده شود.
“احمد مفتي زاده” يكي از رهبران مردم كردستان روز پنج شنبه گذشته در قم اعلام كرد كه استان مرزي ايران، هيچگاه از كشور جدا نخواهد شد. احمد مفتي زاده كه بلافاصله پس از نطق آيت الله خميني در مدرسه فيضيه قم به سخنراني پرداخت اظهار داشت: “كردستان جزء جدايي ناپذير ايران است و مردم كردستان بطور كامل از جمهوري اسلامي حضرت آيت الله خميني پشتيباني مي‏كنند”. مفتي زاده ادامه داد: “تنها چيزي كه مردم كرد خواستار آنند قيد و تضمين حقوقشان در قانون اساسي جديد است كه قرار است تدوين گردد و بعداً به تصويب مجلس موسسان برسد”.(اطلاعات12/12/1357)
پشتيباني رهبر اهل تسنن از بازرگان
احمد مفتي زاده رهبر اهل تسنن در پيامي كه براي مهندس مهدي بازرگان فرستاد،پشتيباني خويش را از ايشان اعلام نمود. در قسمتي از پيام آمده است: جنابعالي وظيفه اي بس عظيم را تعهد كرده‏ايد هرچند شايستگي‏ها از بسياري از جهات در وجود جنابعالي جمع هست. اما موانع و مشكلات نيز فراوان است. خداوند يارو مددكار شما باشد. (كيهان15/12/1357)

علامه مفتي زاده رهبر مذهبي مردم سنندج: جمهوري اسلامي آزادي خلق‏ها را تأمين مي‎كند.
سنندج احمد مفتي زاده يكي از رهبران مذهبي – ملي كردستان در مصاحبه اي با خبر نگاران موجوديت حزب مساوات اسلامي را كه خود رهبري آنرا به عهده دارد اعلام كرد.وي درمورد جمهوري اسلامي چنين گفت: كلمه جمهورري اسلامي تعبيري است كه بناچار ما براي سيستم حكومت اسلامي‏بايد انتخاب كنيم درصورتي كه جمهوري اسلامي خيلي دمكراتيك تر از انواع دموكراسي‏هاي ديگر است كه در دنيا وجود دارد مفتي زاده همچنين گفت: در نظام حكومتي اسلام تمام ملتهايي كه داراي زبان ملي و فرهنگ منطقه اي هستند داراي آزادي كاملي هستند در اسلام اقليت‏هاي غير اسلامي و حتي و چپيها عموماً با اين شرط كه موجوديت مكتب و نظام خود را معرفي كنند و در برابر آن متعهد بشوند داراي خودمختاري هستند اما حقوق و امتيازات مليتهاي اسلامي چيزي بالاتر از خودمختاري است وي اضافه كرد دسته‏هاي غير اسلامي هستند(چپيها) كه وانمود مي‏كنند خواستار حقوق ملت كرد هستند اما روش درخواست آنها با فهم اسلامي و حكومت اسلامي سازگاري ندارد و همين كار را با اشكال مواجه مي‏كند والا اين مسائل خيلي زود حل مي‏شوند احمد مفتي زاده در زمينه مشورت‏هايش در مسائل جاري مملكت و بخصوص كردستان با امام خميني گفت: در مورد مسائل كلي بطور مكرر با هم مشورتهايي داريم كه در مرامنامه حزب مساوات اسلامي بطور اختصار گنجانده شده كه عبارت است از چهاربخش اساسي – اول اشتراك دوفرقه شيعه و سني در تمام كارهاي تدوين قانون اساسي و قانونگذاري و ساير موارد و هر نوع اقدام اجرائي، دوم تساوي حقوق ملي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي تمام ملتهاي مسلمان فقط در ايران و در آينده در همه جا، سوم تعيين حدود اسلامي‏خودمختاري براي اقليت‏هاي مذهبي است كه موجوديت و ذمه خودشان را معلوم كند وي افزود: متاسفانه مي‏بينيم با اينكه رژيم عوض شده اشخاصي هستند كه يا شرايط را درك نمي‏كنند يا اينكه به اسلامي بودن انقلاب ايمان ندارند و به صورت خيلي ضعيف مي‏خواهند مانند رژيم گذشته نحوة احقاق حق را بين مردم ترويج دهند كه البته در كردستان ملت عموماً مسلمان هستند و مي‏خواهند طبق ضوابطو اصول اسلامي به حق خود برسند وي همچنين گفت مطلب چهارم اجراي نظام اقتصادي و اجتماعي اسلام است، حكومت اسلامي حكومت مستضعفين است كه اينها بايد بر كارهها تسلط داشته باشند و قبل از هر چيز بايد حقوق مادي و معنوي آنها تأمين شود بايد تنظيم برنامه اقتصادي حكومت اسلامي در جهتي باشد كه براي تمام قشرهاي مستضعف در آن حد متوسط زندگي تأمين شود.(كيهان20/12/1357)

خبرهاي خبرگزاري پارس
خبرگزاري پارس نيز پيرامون وقايع سنندج ديشب گزارشي به اين شرح منتشر كرده است:
سنندج – خبرگزاري پارس : بدنبال تيراندازي‏هاي متفرقه عصر ديروز سنندج كه منجر به كشته شدن يك نفر و زخمي شدن سه نفر با اسلحه گرم شد ودكاكين و بازار بسته شد، بعدازظهر ديروز آقاي “احمد مفتي زاده” رهبر ملي و مذهبي مردم كردستان طي يك پيام تلفني كه از شهر سقز فرستاد و از تلويريون سنندج پخش شد از اين واقعه ابراز تاسف كرد و گفت: “علت بروز تيراندازي اين بوده است كه كميته ستاد عمليات انقلاب اسلامي در سنندج، چندي پيش يك مقدار وسايل فني براي حفظ نظم از لشكر كردستان درخواست كرد، ولي لشكر 28 سنندج تحويل آنها را منوط به كسب اجازه از ستاد ارتش ملي ايران كرده بود كه اين امر يعني عدم موافقت لشكر متاسفانه باعث تحريك احساسات عده‏اي از همشهريان ما مي‏شود و در نتيجه آشوب امروز سنندج پيش مي آيد. “مفتي زاده” در پيام خود، مردم را از هر گونه عمل خشونت آميز برحذر داشت.
خبرنگار خبرگزاري پارس در سنندج، كسب اطلاع كرده است كه فردا بهمين مناسبت، قرار است بعنوان اعتراض به تيراندازي به سوي ستاد عملياتي انقلاب اسلامي سنندج، بازار و دكاكين اين شهر تعطيل عمومي بشود. و در مسجد جامع اين شهر تحصن اختيار نمايند زخمي شدگان كه در حال حاضر در بيمارستان اين شهر بستري هستند، هر سه جوان هستند.(اطلاعات28/12/1357)

اعلاميه آقاي مفتي زاده درباره ترك مخاصمه سنندج
امروز اين اطلاعيه از صداي انقلاب اسلامي ايران قرائت شد:
بسم الله الرحمن الرحيم-به واسطه تفاوت تعبيري كه بين اينجانب”احمد مفتي زاده” وجناب آقاي”عزالدين حسيني”در مورد تشريح خواسته‏هاي ملت مسلمان كرد با وجود انقاق در اصل خواسته‏ها وجود داشته افرادي تصور وجود اختلاف داشتند. با توجه به اين كه در اين شرايط، تصور اختلاف به زيان ملت است در بعدازظهر روزيكشنبه 27/12/57 با حضور چند نفر از رهبران ديني در منزل جناب آقاي “ملا عبدالله محمدي” امام جمعه سقز نظرات خود را مطرح كرديم و بر مسائل اساسي ملت به توافق رسيديم كه اين توافقنامه بصورت قطعنامه 3 ماده‏اي امضا شده و تكثير مي‏شود. بنابراين هر دو اعلام مي‏كنيم كه كسي حق ندارد هيچگونه اعلاميه‏اي بنام هر يك از ما عليه ديگري منتشر كند. در مورد واقعه‏اي كه هم اكنون در سنندج جريان دارد بالاتفاق راي خود را مبني بر ترك مخامصه و خودداري از حمله به پادگان‏ها اعلام ميداريم. زيرا در اين شرايط تلاشي، براي حل مسائل روز چه آثار حكومت طاغوتي و اقدامات خشونت آميز رامردود و به زيان ملت و جمهوري اسلامي ايران مي‏شناسيم. بنابراين قطعاً تاكيد مي‏كنيم كه همه برادران از اطراف پادگان سنندج دور شوند و كاري نكنند كه مسأله فعلي ما بصورت پيچيده درآيد. (اطلاعات28/12/1357)

توافق نامه3 ماده‏اي در مورد دفاع كردستان
بدنبال انتشار اعلاميه آقاي مفتي زاده در باره ترك مخاصمه در سنندج، امروز بار ديگر بيانه‏اي از طرف رهبران مذهبي و ملي كرد از صداي انقلاب اسلامي ايران پخش شد. متن بيانيه‏اي كه امروز انتشار يافت به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحين – بواسطه تفاوت تعبير بين اينجانب “احمد مفتي زاده” و جناب آقاي “سيد عزالدين حسيني” در مورد تشريح خواسته‏هاي ملت مسلمان كرد با وجود اتفاق در اصل خواسته‏هاي افرادي، تصور وجود اختلاف به زيان ملت است. در بعد ازظهر روز يكشنبه 27 اسفند 57 با حضور چند نفر از رهبران ديني در منزل آقاي “ملا عبدالله محمدي” امام جمعه سقز نظرات خود را مطرح كرديم و بر مسائل اساسي ملت به توافق رسيديم. اين توافقنامه بصورت قطعنامه 3 ماده‏اي امضاء شده و تكثير مي‏شود. بنابراين هر دو اعلام مي‏كنيم كه كسي حق ندارد هيچگونه اعلاميه‏اي بنام هر يك از ما عليه ديگري منتشر كند. در مورد واقعه سنندج به اتفاق، راي خود را مبني بر ترك مخاصمه و خود داري از حمله به پادگان‏ها اعلام مي‏داريم زيرا در اين شرايط تلاش ما براي حل مسائل سياسي، مسائل روز و محو آثار حكومت طاغوتي است و اقدامات خشونت‏آميز را مردود و به زيان ملت و جمهوري اسلامي ايران مي‏شناسيم. بنابراين قطعاً تأكيد مي‏كنيم كه همه برادران از اطراف پادگان سنندج دور بشوند و كاري نكنند كه مسأله فعلي ما بصورت پيچيده‏اي در آيد.
امضا كنندگان:
سيد عزالدين حسيني امام جمعه مهاباد -احمد مفتي زاده -عبدالله محمدي- امام جمعه سقز -عبدالرحمن طاهري و محمد ربيعي. سقز 27 اسفند 1357(اطلاعات28/12/1357)

مفتي زاده: مردم سنندج را ضد انقلابي نخوانيد
مفتي زاده يكي از رهبران مذهبي كرد كه در سنندج زندگي مي‏كند گفت: علت درگيري مسلحانه بين مردم اين بود كه ارتش در كردستان از تحويل آن مقدار مهمات و اسلحه‏هايي كه مي‏بايست براي حفاظت از شهر به مردم تحويل بدهد خودداري كرده است.وي گفت: افراد كميته تحت نظر وي براي گرفتن اين مهمات قبلاً به مسئولان مراجعه كرده بودند ولي به آنها جواب رد داده شد مفتي زاده افزود: زدن هر گونه برچسب غير انقلابي به مردم سنندج مردود است و اين عمل صرفاً بر اثر تحريك احساسات مردم صورت گرفته است.(كيهان29/12/1357)

پيام علامه مفتي زاده به آيت الله طالقاني:بخاطر ناداني عده‌اي سنگر جهاد را خالي نگذاريد.
سنندج ـ علامه احمد مفتي زاده رهبر مذهبي سنندج در پيامي به حضرت آيت الله طالقاني ضمن ابراز تأسف از سوي خود و مردم كردستان از واقعه دستگيري عروس و فرزندان ايشان از آيت الله طالقاني مجاهد بزرگ خواست تا سنگر جهاد را به خاطر ناداني عده‌اي خالي نگذارد.

بسم الله الرحمن الرحيم
مجاهد نستوه علامه بزرگوارحضرت آيت الله العظمي طالقاني دامت بركاته.
حادثه اسفبار اسائه ادب از طرف افرادي بد نيت يا نادان نسبت به فرزندان آن حضرت مردم كردستان و همه مسلمنان ايران را پريشان و متاثر گردانيد. ملت ايران هرگز تحمل زندان‏هاوشكنجه‏هاي جسمي و روحي آن بزرگمرد را در راه اسلام كه راه آزادي و بهروزي انسان است فراموش نمي‌كند و بخصوص مردم سرزمين كردستان خاطره سفر پر بركت آن حضرت را به سنندج هميشه زنده نگاه مي دارد و بخاطر دارند كه در كمال حسن نيت و صراحت به نمايندگي از طرف امام خميني حق مشروع خود مختاري را براي مردم اين منطقه در اجتماع با شكوه ميدان آزادي بعنوان حق ديني و خددادي نه منصبي اعطائي فرموديد. كردستان و سراسر ايران اميدوار است كه آن مجاهد بزرگ هرگز سنگر جهاد را بخاطر ناداني عده‌اي خالي نگذارد زيرا دشمن اساسي ملت ايران كه استعمار‏هاي بين المللي است هنوز در روزنامه‏هاي مرزي و سياسي به كمين است و دامهاي تزوير و مردم فربيش گسترده ! و براستي دريغ است خالي گذاردن سنگر از مردي كه طاقت و پايداري عمار و بلال و تقوي و كارداني و شجاعت عمرو علي را از او انتظار داشتيم. سرورم ! طالقاني محبوب ! به سنگر مبارزه بي امانت برگرد و راه را تا پايان با ملت باش كه ملت با تو است. سنندج ـ احمد مفتي زاده(اطلاعات20/1/1358)

مفتي زاده: شوراي شهر سنندج قانوني نيست.
احمد مفتي زاده رهبر مذهبي و سياسي مردم سنندج در مصاحبه با خبرنگار اطلاعات در سنندج، نقطه نظرهاي خود را در باره اوضاع حساس كردستان و انتخابات شوراي يازده نفري سنندج اعلام كرد و افزود كه انتخابات سنندج، مفهوم صحيح برگزارنشده است چرا كه هزاران نفر با راهپيمايي. تحصن و اعتصاب و تعطيل بازار، اعتراض خود را نسبت به تقلب و اعمال زور در انتخابات ابراز داشتند.
آقاي مفتي زاده در پاسخ خبرنگار ما كه پرسيد:آيا تقلب در انتخابات بهمان شدتي است كه انجمن‏هاي اسلامي ادعاميكنند ؟ گفت: بله و حتي خيلي بيشتر از آن، زيرا آنها در يك اطلاعاتشان محدود است به همان چيزي كه ديده اند. حال آنكه تخلف بيش از آن است و پرونده بسيار قوري از انواع تقلباتي كه در اين انتخابات توسط چپي‏ها گرفته شده، در كميته پنج نفري سنندج موجود است. وي در مورد تلاش گروه‏هاي چپي و اعتراض گرو ههاي اسلامي نسبت به تقلب آنان، گفت: گروه‏هاي چپ تلاش كردند كه جريان راي گيري بنفع يازده نفر گروه (پيشرو) تمام شود و گروههاي اسلامي هم وقتي كه اين تقلبات را ديدند دسته جمعي از اواسط راي گيري آنرا تحريم كردند و حدود 12 هزار نفر از ثبت نام شدگان، در انتخابات شركت نكردند.

اهانت به دختران
وي ضمن اشاره به وقايع و حوادث ناشايستي كه وسيله گروه‏ها در جريان انتخابات روي داد گفت: خود من چندين دختر را ديديم كه هنگام راي گيري توسط چپ نماها و افراطي‏ها مورد اهانت و حتي ضرب و جرح قرار گرفتند و نيز در مسجد جامع، بين متحصنين، بسياري از زنان و مردان سالخورده را ديديم كه با گريه و زاري، جريان پاره شدن شناسنامه‏هايشان را توسط چپي‏ها بيان ميكردند.
آقاي مفتي زاده در مورد تصميم نهايي متحصنين گفت: همانطور كه در قطعنامه خود اعلام كرده‌اند، آنان با اصل اين انتخابات كه تقلبي است، مخالفند و ميخواهند انتخابات تجديد شود. چه آنان كه راي داده اند وچه آنها كه راي نداده اند همگي نظر به لغو انتخابات داده اند و خواهان تجديد انتخابات با اصول صحيح و دموكراسي هستند.

نتيجه روشن نيست
خبرنگار ما سئوال كرد: به نظر شما انتخابات آزاد بوده است يا نه ؟ و رهبر مذهبي سنندج پاسخ داد:
در ظاهر آزاد بوده و ليكن تهديد و توهين و تقلب بي حساب شده و اين خلاف آزادي است. و در مورد تاريخ قطعي اعلام نتيجه نهايي و رسمي انتخابات گفت كه نتيجه هنوز معلوم نيست و او اطلاعي از آن ندارد.
آقاي علامه مفتي زاده در باره شوراي 11 نفري كه به اين ترتيب انتخاب ميشوند گفت:
بديهي است كه اگر نمايندگان واقعي مردم، وظيفه شورا را بعهده بگيرند، مردم هم با آنها همكاري مي‌كنند و كار شورا مثمر ثمر خواهد بود ولي چون انتخابات بطور كامل انجام نشده و همانطور كه گفتيم 12 هزار نفر بعلت اعتراض به نحوه انتخابات در انتخابات شركت نكرده‌اند بنابراين، اين شورا، قانوني نخواهد بود

آينده كردستان
وي سپس نظر خود را راجع به اوضاع حساس كردستان و آينده اين منطقه بيان كرد و افزود: خيلي وقتها در كردستان و در جاهاي مختلف ايران و تمام دنيا ديده شده كه بخاطر كارشكني و اخلاگري‏هاي مختلف، انقلابها بي ثمر مانده و به نتيجه نرسيده است.
در ايران هم اگر ملت، منتهاي آگاهي خود را بكار نبرد. بيم آن ميرود كه انقلاب،اين بار هم سرنوشتي شبيه 28 مرداد 1332 داشته باشد. بويژه در كردستان احتمال دارد كارشكني و دودستگي ايجاد و آمال چندين قرني ملت ستمديده كرد را كه حالا به سهولت ميتواند حاصل شود، به شكست منتهي كند. آقاي مفتي زاده در پايان افزود: بي ترديد شرايط سياسي كه الان فراهم است، در تاريخ ملت كرد بي نظير بوده و اگر تفرقه اندازيها اين فضاي حسن نيت را تاريك نكند، آينده حقوق اسلامي با ملت كرد روشن است.(اطلاعات25/1/1358)

Related posts

محاکمه، صدور و اجرای حکم با فرزندان ملت

بهزاد خوشحالی

تجزيه يا فروپاشی؟ هم فروپاشی هم تجزيه (بخش پايانی)

بهزاد خوشحالی

از نافرمانی مدنی به سوی بدفرمانی مدنی(اقدام نرم)- بخش پنجم

بهزاد خوشحالی

پشت دیوارهای آخرین نبرد

بهزاد خوشحالی

دفاع مشروع یا تروریسم؟ شناخت شناسی اقدامات مسلحانه ی “پژاک” و “احزاب سیاسی کردستان” در چهارچوب نظریه ی دفاع مشروع

بهزاد خوشحالی

در نفی اعدام

بهزاد خوشحالی

تانک ها در روزی که از هميشه آرام تر بود اين بار، به شقيقه‌ی “ژوان” شليک کرده بودند…

بهزاد خوشحالی

و “روژههHلات”، چون نگینی بر تارک جهان خواهد درخشید

بهزاد خوشحالی

سیاهه و نفرت

بهزاد خوشحالی

دیدگاه خود را بنویسید