کوردی- فارسی
ئۆپۆزسیۆنی ئێرانی، کوردستان، تۆتالیتاریزمی پێچەوانەکراو
تۆتالیتاریزمی پێچەوانەکراو هەمان شتەکانی تۆتالیتاریزم دەکات؛ بە ناوی یاسا، بە ناوی دیموکراسی، بە ناوی ئازادی.
دەسەڵاتێکی خەیاڵی، ئەرکێکی پاساوهێنەرەوە درووست دەکات، دوژمنێک پێناسە دەکات کە دەسەڵاتی دینامیکی هەیە بەڵام شوێنەکەی ڕوون نییە، کۆت و بەند بۆ دیموکراسی و ئازادی دروست دەکات، بە وەهمی میدیای ئازاد بیرکردنەوەکان کۆنترۆڵ و ئاراستە دەکات تا خەڵک، لە کۆتاییدا ، هەمان شت بیبینن و بیبیستن کە پێویستە بیبیستن و بیبینن.
تۆتالیتاریزمی پێچەوانەکراو هیچ پابەندبوونێکی بە بەرژەوەندی گشتی نییە، تەنیا بانگەشەی ئەوە دەکات؛ گرنگی بە هەڵبژاردنی کەسایەتییەکان دەدات، نەک بژاردەکان، هۆگری سیاسی بۆ گرووپێکی دیاریکراو بەرهەم دەهێنێت، هەروەها گرنگی بە شەرعییەتی سەرکردەکان نادات، بەڵکو دەستکاری بیرکردنەوەکان دەکات بۆ دروستکردنی شەرعیەت بۆ سەرکردەکان.
تۆتالیتاریزمی پێچەوانە باوەڕی بە ئازادی مەدەنی و ئازادی ڕۆژنامەگەری و دیموکراسی و دەسەڵاتی یاسایی هەیە، بەڵام بۆ بێدەسەڵاتکردنی هاووڵاتیان بەکاری دەهێنێت و زیاتر لە بەشداری مەدەنی و سیاسی، بەدوای سەقامگیری سیاسیدا دەگەڕێت.
تۆتالیتاریزمی پێجەوانەکراو، ئامانجێکی گرنگی دیکەی هەیە؛ دیزاینکردن و بنیاتنانی هاوڵاتی پاسیڤ.
**** .
“تۆتالیتاریزمی پێچەوانە سیاسەت بەردەوام دەکات، بەڵام سیاسەتێک کە سیاسەت نییە”.
“لەبری ئەوەی بەشداری لە دەسەڵاتدا بکات، هاوڵاتی مەجازی بانگهێشت دەکات بۆ ئەوەی بۆچوونێک بدات و ڕای خۆ دەربڕێت”.
“بۆ ئەوەی کەسایەتییەکی سیاسی دروست بکات، ڕیکلام دەخاتە بازاڕەوە، دواتر ڕاپرسی ئەنجام دەدات و ئەگەر پێویست بکات ڕاپرسیەکان ئاڕاستە دەکات و ئەندازیارییان دەکات”.
“تۆتالیتاریزمی پێچەانەکراو کاریگەری لەسەر بڕیاری نوخبەکان هەیە بە بڵاوکردنەوەی بەردەوامی وەهم و ئەفسانە، پاشان لە ڕێگای نوخبەی کارتێکراو زاڵ دەبێت بەسەر خەڵک و بەسەر کۆمەڵگادا”.
“دیموکراسی لە تۆتالیتاریزمی پێچەوانە، دیموکراسی بیرۆکراتیزە و دیموکراسی جێگیرکراوە”.
**** .
چاوخشاندنێک بە ڕەوت و ڕووداوەکان، بەتایبەتی دوای دەستپێکی شۆڕشی ژینا، بە ڕوونی ئەوەمان بۆ دەردەخات کە کوردستان لە نێوان تۆتالیتاریزمی کۆماری ئیسلامی لە لایەک و تۆتالیتاریزمی پێچەوانەکرای بوونەوەرێک بە ناوی ئۆپۆزیسیۆن لە لایەکی دیکەوە گەمارۆ دراوە.
ئەوەی بیری لێدەکرێتەوە، چی دەوترێت، چی دەکرێت، چەند داڕێژراوە و تەنانەت ئەوەی نەکراوە، دەتوانرێت لە چوارچێوەی تۆتالیتاریزمی پێچەوانەکرادا شیکاری بۆ بکرێت.
—-
اپوزیسیون ایرانی، کوردستان، تمامیت خواهی وارونە
توتالیتاریسم وارونە، همان کارهای تمامیت خواهی را انجام می دهد؛ بە نام قانون، بە نام دمکراسی، بە نام آزادی.
یک قدرت خیالی، یک ماموریت توجیهی، می سازد، دشمنی تعریف کە قدرت پویا دارد اما مکان آن مشخص نیست، برای دمکراسی و آزادی محدودیت می سازد، با توهم رسانە آزاد، افکار را کنترل و هدایت می کند تا مردم در نهایت، همان چیزی را ببینند و بشنوند کە باید بشنوند و ببینند.
توتالیتاریسم وارونە، هیچ تعهدی بە منفعت عمومی ندارد اما مدعی آن است، بە انتخاب شخصیت ها اهمیت می دهد نە گزینەها، علاقە سیاسی بە یک گروە خاص تولید می کند و اهمیتی بە مشروعیت رهبران نمی دهد بلکە افکار را دستکاری می کند تابرای رهبران مشروعیت بسازد.
تمامیت خواهی وارونە بە آزادی مدنی و آزادی مطبوعات و دمکراسی و قدرت قانونی معتقد است اما از آن برای ناتوان کردن شهروندان استفادە می کند و بیش از مشارکت مدنی و سیاسی، بە دنبال ثبات سیاسی است.
تمامیت خواهی وارونە، یک هدف مهم دیگر هم دارد؛ طراحی و ساختن شهروندان منفعل.
٭٭٭٭
“تمامیت خواهی وارونە، سیاست را تداوم می بخشد اما سیاستی کە سیاست نیست.”
“بە جای مشارکت در قدرت، از شهروند مجازی دعوت می کند تا نظر بدهد”.
“برای ساختن یک شخصیت سیاسی، تبلیغات راە می اندازد، بعد نظر سنجی می کند و اگر لازم باشد نظر سنجی را هم هدایت و مهندسی می کند”.
“تمامیت خواهی وارونە با انتشار مداوم توهم و اسطورە، تصمیمات نخبگان را تحت تاثیر قرار می دهد و سپس، بر ڐهن مردم مسلط می شود.”
“دمکراسی در تمامیت خواهی وارونە، دمکراسی بوروکراتیزە و نیز دمکراسی گنجاندە شدە است.”
٭٭٭٭
نگاهی بە روندها و رویدادها بە ویژە پس از آغاز انقلاب ژینا بە روشنی نشان می دهند کە کوردستان، میان تمامیت خواهی جمهوری اسلامی از یکسو و تمامیت خواهی وارونە موجودیتی بە نام اپوزیسیون از سوی دیگر قرار گرفتە است.
آنچە اندیشیدە می شود، آنچە گفتە می شود، آنچە انجام می شود، آنچە طراحی می شود و حتی آنچە هم نمی شود را می توان در چارچوب تمامیت خواهی وارونە مورد واکاوی و بررسی قرار داد.
Inverted Totalitarianism
Sheldon Wolin